Jumaat, 29 Mac 2013

Tarian Indang Minangkabau dari Sumatera Barat




Tarian Indang







Tarian Indang


Tarian Endang..ialah sebuah tarian Minangkabau yang berasal Sumatra Barat.ianya yang kini menjadi tarian rakyat Negeri Sembilan di malaysia.ini kerana negeri sembilan yang amat terkenal dengan Minangkabaunya..


Pada 8 march lalu pada hari Women's Day Saya mendapat kesempatan untuk melihat sendiri bagaimana Tarian Endang Dipersembahkan Oleh anggota2 dari INDOBATT yang bertugas di bawah UNIFILL Lubanon.

Susunan tarian yang begitu unik yang memukau para
hadirin yang hadir.Begitu terpegun dengan muzik yang mengiringi persembahan mereka




Lenguh pinggang sudah pasti kalau begini





Nicky  dengan gaya sendiri mengeluarkan Aura di tangan...





Pusing Kiri..Pusing Kanan...




Teman2 dari INDONESIA 




 Anggar dengan gayanya yang tersendiri..munkin penat...





senyum khas wanita nusantara



Aksi tarian dengan pantas...





               ,,,,INDOBATT,,,,

Tarian Zapin ,Johore Bharu.. Malaysia


 Sejarah Tarian Zapin


Zapin dipercayai dibawa oleh mubaligh-mubaligh
dari Timur Tengah kira-kira pada abad ke-15.
Kebanyakan mubaligh-mubaligh dan
pedagang-pedagang ini datang dari Tanah Arab dan Parsi.
Di dalam dialek Yamen ia dikenali sebagai Zaffana.
Pada permulaan hanya golongan lelaki yang menyertai tarian ini.
 Tapi kini ia telah dimodifikasi dengan penyertaan golongan wanita.
Versi paling asas ialah gerakan mengikut alunan muzik dan kiraan 1 2 3 dan 4.
 Pada kiraan ke-4 kaki dilunjurkan ke belah kiraan terakhir dibuat.
Ia boleh dilakukan setempat atau gerakan ke depan atau ke belakang.
Semasa melakukan gerakan,
kondisi tubuh penari biasanya dalam keadaan tegak dan agak mendada.



Zapin biasanya diiringi oleh beberapa instrumen muzik tradisional
dan genre lagunya biasanya genre Samrah. Instrumen yang terlibat pula ialah Biola,
 Marwas dan Gambus.
Dalam Zapin tiada peraturan yang tetap dalam menentukan
berapa orang penari yang diperlukan untuk membuat persembahan.
 Namun, oleh kerana penari perlu berinteraksi antara satu sama lain
tarian Zapin digalakkan untuk dilakukan secara berpasangan dalam gandaan 2.
Penari-penari kemudian boleh berinteraksi dengan pasangan masing-masing
 dengan bergurau, mencabar atau menikmati alunan muzik dan lenggok
tarian pasangan masing-masing.Terdapat banyak bentuk tarian Zapin dan semuanya telah berevoulusi
daripada ragam yang asal. Antara variasi tarian yang popular ialah Zapin Tengliu yang berasal dari Mersing. Variasi Tengliu telah diilhamkan dari para nelayan yang sering turun ke laut dan mereka manari diatas kapal
dengan mengikut arus ombak laut. Kalau kita melihat variasi ini penari seolah-olah sedang menari sambil badannya terhuyung-hayang ke kiri dan kanan sambil tangannya memegang tali kapal. Gerakan variasi Tengliu banyak melakukangerakan yang tidak disangka-sangka seperti pusingan badan dan
pinggang diikuti dengan hentian mengejut dengan kaki, tangan dan bahu.



khazanah tarian rumpun Melayu yang mendapat pengaruh dari Arab.
 Tarian tradisional ini bersifat edukatif dan sekaligus menghibur,
 digunakan sebagai media dakwah Islamiyah melalui syair
lagu-lagu zapin yang didendangkan. Musik pengiringnya terdiri
 dari dua alat yang utama yaitu alat musik petik gambus dan
tiga buah alat musik tabuh gendang kecil yang disebut marwas. Sebelum tahun 1960, zapin hanya ditarikan oleh penari laki-laki namun kini sudah biasa ditarikan oleh penari perempuan bahkan penari campuran laki-laki dengan perempuan.Tari Zapin sangat banyak ragam gerak tarinya, walaupun pada dasarnya gerak dasar zapin-nya sama,ditarikan oleh rakyat di pesisir timur dan barat Sumatera, Semenanjung Malaysia, kepulauan Riau, pesisir Kalimantan dan Brunei DarussalamAsal usul zapin ni dari tanah arab, hadralmut.Pengaruh seni muzik seni tari, senimuzik dan gurindam arab telah menyibar ke johor melalui kawasan pesisir pantai barat johor dan ke pendalaman melalui sungai sungai bersama sama penempatan arab di kampung kampung melayu.Namun begitu zapin melayu johor unik kerana telah menyaring kesenian arab sambil mencipa kesenian melayu dan falasafah kesenian islam.Pada zaman dahulu kesenian zapin melayu bukan hanya di persembahkan halaman atau di anjung rumah ianya juga di persekitaran masjid juga surau untuk menyambut perayaan mauliurassul s.a.w dan lain lain.terdapat beberapa jenis zapin johor diantaranya zapin pekajang, zapin tengelu, zapin lenga dll.Zapin melayu johor pada kebiasaannya dimulakandengan pemainan gambus permulaaan di namakan Taksim,terdapat beberapa ragam di dalam tarian zapin diantaranya ragam pusau belanak besar , ragam lompat injut, ragam kopak,ragam titi batang,ragam ayam patah, ragam pusau belanak kecil dan akhir sekali
 ragam wainap.

Tarian Piring Sumatra Barat


 Tarian Piring
.
(Dilencongkan dari Tarian Endang)


Tarian Piring di Bukit Tinggi, Sumatera Barat
Pijak piring pecah dalam Tarian Piring
Tarian Piring (Minangkabau: Tari Piriang) merupakan sebuah
seni tarian milik orang Minangkabau yang berasal dari Sumatra Barat.
Ia merupakan salah satu seni tarian Minangkabau yang masih diamalkan penduduk Negeri Sembilan keturunan Minangkabau.Tarian ini memiliki gerakan yang menyerupai
gerakan para petani semasa bercucuk tanam,
membuat kerja menuai dan sebagainya. Tarian ini juga melambangkan rasa gembira dan syukur dengan hasil tanaman mereka.Tarian ini merupakan tarian gerak cepat dengan para penari memegang piring di tapak tangan mereka, diiringi dengan lagu yang dimainkan oleh talempong dan saluang.
 Kadangkala, piring-piring itu akan dilontar ke udara ataupun dihempas ke tanah dan dipijak oleh penari-penari tersebut.Bagi menambah unsur-unsur estetika , magis dan kejutan dalam tarian ini,
penari lelaki dan perempuan akan memijak piring-piring pecah tanpa rasa takut
 dan tidak pula luka. Penonton tentu akan berasa ngeri apabila kaca-kaca pecah
dan tajam itu dipijak sambil menarik.



Tarian Piring di Malaysia

Di Malaysia , tarian piring dipersembahkan ketika majlis perkahwinan terutama
bagi keluarga berada, bangsawan dan hartawan di sesebuah kampung.
Tarian ini biasa dilihat di kawasan Seremban,
Kuala Pilah dan Rembau oleh kumpulan tertentu.
Ada yang dipersembahkan dengan pakaian lengkap dan pakaian tarian tidak lengkap.
 Sedikit bayaran akan dikenakan jika menjemput kumpulan tarian ini
 mempersembahkan tarian piring. 10 - 20 minit diperuntukkan
 untuk persembahan tarian ini.
Tarian piring dan silat dipersembahkan di hadapan mempelai di luar rumah.
Majlis perkahwinan atau sesuatu apa-apa majlis akan lebih meriah jika diadakan
tarian piring. Namun begitu,
segelintir masyarakat tidak dapat menerima kehadiran
 kumpulan tarian kerana dianggap ada percampuran lelaki dan perempuan.
 Bagi mengatasi masalah itu, kumpulan tarian disertai hanya gadis-gadis sahaja.

Tarian Wira Pertiwi ( Dance Entrepreneurial Pertiwi)


Dance Entrepreneurial Pertiwi

This dance is a new creation Bagong Kussudiardjo creation depicting heroic figure of a warrior princess Java. Decisiveness, agility and strength
of a warrior depicted in dynamic motion.



Tari Wira Pertiwi


Tarian ini merupakan kreasi baru ciptaan Bagong Kussudiardjo yang menggambarkan sosok kepahlawanan seorang prajurit putri Jawa. Ketegasan, ketangkasan dan ketangguhan
seorang prajurit tergambar dalam gerak yang dinamis

Rabu, 27 Mac 2013



TARIAN REOG PONOROGO 


 PESEMBAHAN YANG MENARIK DARI ANGGOTA INDOBATT
 PENUH DENGAN AKSI YANG MEMUKAU
BUDAYA YANG MASIH DIAMALKAN HINGGA KINI


Sejarah Tarian Reog Ponorogo

Sejarah Tarian Reog Ponorogo mungki agan semua sudah banyak  yang tahu mengenai
tarian yang satu ini dengan banyak unsur magis di dalamnya, sedikit tahu tentang
 reog bisa di baca dibawah ini yang saya cuplik dari wikipedia langsung.
kita perlu menjaga dan melestarikan budaya Indonesia sebagai adat istiadat
ciri khas bangsa Kita sebelum diakui oleh bangsa Lain.?
 termaruk Pakaian Adat dan Rumah Adat

Reog adalah salah satu kesenian budaya yang berasal dari Jawa Timur
bagian barat-laut dan Ponorogo dianggap sebagai kota asal Reog yang sebenarnya.
Gerbang kota Ponorogo dihiasi oleh sosok warok dan gemblak,
dua sosok yang ikut tampil pada saat reog dipertunjukkan.
Reog adalah salah satu budaya daerah di Indonesia yang masih sangat kental
dengan hal-hal yang berbau mistik dan ilmu kebatinan yang kuat.
SEJARAH TARIAN REOG PONOROGO


Pertunjukan reog di Ponorogo tahun 1920. Selain reog, terdapat pula
 penari kuda kepang dan bujangganong.

Ada lima versi cerita populer yang berkembang di masyarakat
tentang asal-usul Reog dan Warok , namun salah satu cerita yang paling
terkenal adalah cerita tentang pemberontakan Ki Ageng Kutu,
seorang abdi kerajaan pada masa Bhre Kertabhumi,
Raja Majapahit terakhir yang berkuasa pada abad ke-15.
 Ki Ageng Kutu murka akan pengaruh kuat dari pihak istri raja Majapahit
yang berasal dari Cina, selain itu juga murka kepada rajanya dalam
pemerintahan yang korup, ia pun melihat bahwa kekuasaan Kerajaan Majapahit
akan berakhir.

Ia lalu meninggalkan sang raja dan mendirikan perguruan di mana ia mengajar seni
bela diri kepada anak-anak muda, ilmu kekebalan diri,
dan ilmu kesempurnaan dengan harapan bahwa anak-anak muda ini akan
menjadi bibit dari kebangkitan kerajaan Majapahit kembali.
 Sadar bahwa pasukannya terlalu kecil untuk melawan pasukan kerajaan
 maka pesan politis Ki Ageng Kutu disampaikan melalui pertunjukan seni Reog,
yang merupakan "sindiran" kepada Raja Kertabhumi dan kerajaannya.
 Pagelaran Reog menjadi cara Ki Ageng Kutu membangun perlawanan masyarakat
lokal menggunakan kepopuleran Reog.

Dalam pertunjukan Reog ditampilkan topeng berbentuk kepala singa yang
dikenal sebagai "Singa barong", raja hutan, yang menjadi simbol untuk Kertabhumi,
 dan diatasnya ditancapkan bulu-bulu merak hingga menyerupai kipas raksasa yang
 menyimbolkan pengaruh kuat para rekan Cinanya yang mengatur dari atas
 segala gerak-geriknya.

Jatilan, yang diperankan oleh kelompok penari
gemblak yang menunggangi kuda-kudaan menjadi simbol kekuatan pasukan
 Kerajaan Majapahit yang menjadi perbandingan kontras dengan kekuatan warok,
 yang berada dibalik topeng badut merah yang menjadi simbol untuk Ki Ageng Kutu,
 sendirian dan menopang berat topeng singabarong yang mencapai lebih dari
 50 kg hanya dengan menggunakan giginya.

Kepopuleran Reog Ki Ageng Kutu akhirnya menyebabkan Bhre Kertabhumi mengambil
tindakan dan menyerang perguruannya,
pemberontakan oleh warok dengan cepat diatasi,
 dan perguruan dilarang untuk melanjutkan pengajaran akan warok.
 Namun murid-murid Ki Ageng kutu tetap melanjutkannya secara diam-diam.

Walaupun begitu,
kesenian Reognya sendiri masih diperbolehkan untuk dipentaskan karena sudah menjadi pertunjukan populer di antara masyarakat, namun jalan ceritanya memiliki alur baru di mana ditambahkan karakter-karakter dari cerita rakyat Ponorogo yaitu Kelono Sewandono, Dewi Songgolangit, dan Sri Genthayu.

Versi resmi alur cerita Reog Ponorogo kini adalah
 cerita tentang Raja Ponorogo yang berniat melamar putri Kediri,
 Dewi Ragil Kuning, namun di tengah perjalanan ia dicegat oleh
 Raja Singabarong dari Kediri. Pasukan Raja Singabarong terdiri dari
merak dan singa, sedangkan dari pihak Kerajaan Ponorogo Raja Kelono dan
Wakilnya Bujang Anom, dikawal oleh warok (pria berpakaian hitam-hitam dalam tariannya), dan warok ini memiliki ilmu hitam mematikan.

Seluruh tariannya merupakan tarian perang antara
 Kerajaan Kediri dan Kerajaan Ponorogo,
dan mengadu ilmu hitam antara keduanya,
para penari dalam keadaan "kerasukan" saat mementaskan tariannya.

Hingga kini masyarakat Ponorogo hanya mengikuti apa yang menjadi
 warisan leluhur mereka sebagai warisan budaya yang sangat kaya.
 Dalam pengalamannya Seni Reog merupakan cipta kreasi manusia yang
terbentuk adanya aliran kepercayaan yang ada secara turun temurun dan terjaga.
Upacaranya pun menggunakan syarat-syarat yang
\tidak mudah bagi orang awam untuk memenuhinya tanpa adanya
 garis keturunan yang jelas.
mereka menganut garis keturunan Parental dan hukum adat yang masih berlaku.




Negeri Kedah Darul Aman , Malaysia


NEGERI KEDAH DARUL AMAN


Alhamdulilah akhirnya sampai masanya untuk saya memperkenalkan negeri kelahiran saya, Negeri KEDAH darul Aman. Walaupon saya dilahirkan Di negeri Pelis Indera Kayangan tapi saya dibesarkan Di Negeri Kedah,Di suatu pekan iaitu Changloon.Kenara pekan itu sekarang ini susah maju.Alhamdulilah Kerana aku Diberi Kesempatan Untuk Melihat Kemajuan Pekan dan kampungku Membangun
 Negeri KEdah Sudah Tidak Asing lagi Dengan Nama Gelaran "Jelapang Padi"
ini kerana Negeri Ini menjadi Pengeluar Beras padi Yang terbesar Di Malaysia
Keindahan dan tempat Menarik seperti Masjid Negeri, Gunung Kriang,Gunung Jerai,Menara Alor Setar dan Pulau Langkawi Memang sinonim Dengan Negeri kedah.Perjalanan Kita Tidak Akan Lengkap tampa mengunjungi Tempat2 Ini



Sejarah Awal Kedah

Perkembangan sejarah awal Negeri Kedah dan lain-lain negeri di Semenanjung Malaysia
adalah disebabkan oleh kedudukan ilmu alamnya yang begitu strategik di rantau ini.
 Dipandang dari sudut prasejarah,
sekurang-kurangnya Semenanjung Malaysia disifatkan sebagai jambatan atau landasan
 yang dilalui oleh manusia di dalam proses migrasi dari utara ke selatan
 dan seterusnya ke kepulauan Asia Tenggara dan Pasifik.
Kemudian tatkala perdagangan maritim berkembang dengan pesatnya,
 Semenanjung ini telah memainkan peranan yang penting sekali kerana
 kedudukannya di pertengahan antara dua pusat perdagangan yang besar di masa itu iaitu India dan negara-negara Arab di sebelah barat dan Negeri China di sebelah timur. Di kala pelayaran laut hanya bergantung kepada tiupan angin monsun, dan sementara menunggu pertukaran haluan tiupan angin tersebut, Semenanjung Malaysia telah dijadikan bukan sahaja tempat berteduh tetapi juga sebagai tempat untuk membuat pertukaran dagangan mereka.
Dilihat dari sudut yang tersebut di atas,
kita dapati Negeri Kedah mempunyai beberapa keistimewaan yang tersendiri
 yang secara tidak langsung telah menghasilkan keunikan
perkembangan sejarah yang dilaluinya.
 Gua-gua batu kapur yang merupakan tempat tinggal atau tempat persinggahan masyarakat zaman prasejarah banyak terdapat di daerah-daerah Kubang Pasu, Kota Star dan Baling. Apa yang lebih menarik ialah terdapatnya sebuah gunung yang tersergam indah di persisiran pantai yang dipercayai telah menjadi landmark kepada pelayar-pelayar yang melalui Lautan Hindi di zaman yang silam. Di samping itu, Negeri Kedah juga boleh dihubungi melalui jalan darat dengan negeri-negeri di pantai timur Semenanjung Malaysia tanpa menghadapi kesulitan (Wheatley 1961 : xxvi ; Braddle 1980 ).
Keseluruhan faktor-faktor yang tersebut di atas
dengan sendirinya menunjukkan keagungan sejarah yang telah dilalui
oleh Kedah khasnya dan Semenanjung Malaysia amnya.
Pada masa kejayaan Srivijaya, negeri ini telah dipilih sebagai ibu negeri
 iaitu sejak masa Sri Mara Vijayatunggavarman berdasarkan
 pahatan pada Larger Layden Plates sampai pada masa
 Sri Sangrama Vijayatunggavarman yang kemudian ditawan
oleh Rajendra Chola I seperti yang disebut pada batu bersurat Tanjore.[1]
Mengikut Hikayat Merong MahaWangsa,
negeri Kedah telah diasaskan oleh Merong Maha Wangsa
dengan gelaran Sultan Muzaffar Shah

Selasa, 26 Mac 2013

Pulau Pinang , Malaysia




Permandangan Jambatan terpanjang di Asia Tengara
Pulau Pinang amat Terkenal Denga Feri Yang menjadi kenderaan Perhubungan ke dua.

Jika Ke Pelau Pinang Tidak Sah Untuk Berkunjung ke tempat Pembuatan jerul dan pulau2 nya yang amat indah